!

Förbo sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Förbo:s tjänster godkänner du detta.Om cookies och personuppgifter

Jag förstår

FIBER för alla!
installation av fiber i förbos områden

Information in english >>

Idag utvecklas den digitala kommunikationen i en mycket snabb takt och många av oss använder dagligen uppkopplingar för att handla, sköta bankärenden och titta på tv från världens alla hörn. Vi kanske jobbar hemma, använder sociala medier, spelar datorspel och pratar med både släktingar och läkare via videokommunikation.

För att kunna möta dagens, och inte minst framtidens ökande behov av en stabil och driftsäker lösning för internet, tv och telefon är fiber det bästa alternativet. De gamla kopparkablarna håller på att försvinna och därför behövs ett långsiktigt bra alternativ. Fiberkablarna är gjorda för att kunna uppgraderas och är dessutom en säker lösning som klarar både åska och storm. 

Vi på Förbo har tagit ett beslut där vi vill investera i installation av fiber i alla våra hus till 2020. För att kunna göra det behöver vi ditt godkännande eftersom det innebär en höjning av hyran.

Tillsammans med Hyresgästföreningen har vi kommit fram till att kostnaden blir 55 kr i månaden per lägenhet. 

Hur tackar jag ja eller nej?
Du tackar ja eller nej genom att klicka på länken i det sms/e-post vi skickat (från den 24 sepember).

Jag har inte fått något sms eller mejl?
Du tackar ja eller nej genom länken i det sms/e-post vi skickat. Om du inte fått något beror det antagligen på att du inte har något nummer eller någon mejladress registrerad hos oss. Eller att dina uppgifter behöver uppdateras. Skicka dina uppgifter till eller ring oss på 031-746 50 00 så uppdaterar vi dina uppgifter och skickar ut ett nytt sms eller mejl.

Vad händer med mitt nuvarande tv-utbud som ingår i hyran?
Ditt analoga utbud av tv-kanaler som ingår i hyran påverkas inte av fiberinstallationen. Du behåller alltså de kanaler du har idag i det analoga utbudet.

Vad kommer bredbandet eller tv-kanalerna att kosta?
I det här läget handlar det inte om att välja vilka tv-kanaler du vill ha eller vilken hastighet du vill ha på ditt bredband. Intyget du säger ja eller nej till nu gäller för kostnaden att installera fiberteknik och på så sätt ge dig möjligheten att senare beställa bredband och/eller tv-kanaler. Vi kommer sedan att i god tid informera om hur det fungerar att välja tjänster och vad dessa kommer att kosta. 

Tjänsterna kommer att kunna beställas via en portal där du själv får välja leverantör. Eftersom vi i dagsläget inte vet vilka leverantörer som kommer att finnas i nätet kan vi inte ge exakta priser. Nedan ser du exempel på hur priserna ser ut i liknande portaler och bolag idag:
 
(OBS! Detta är exempelpriser. Definitiva priser får vi först efter installation. )
Bredband 100/10 Mbit/s: 289 kr/månaden
Bredband 250/100 Mbit/s: 349 kr/månaden
Bredband 1000/1000 Mbit/s: 800 kr/månaden

Tv 15-20 kanaler: 200 kr/månaden
Tv 70-80 kanaler: 500 kr/månaden

Fler uttag i väggen
 
Vill du ha mer än ett uttag för fiber kommer det att kosta 15 kr extra i månaden per uttag. Avgiften för detta är även det överenskommet med Hyresgästföreningen. Du behöver inte bestämma dig för om du vill ha extra uttag just nu. 

Vad händer nu?
För att kunna genomföra installationen behöver vi ett ja från mer än hälften av alla i varje fastighet. Det betyder att det jätteviktigt att du svarar ja om du vill att vi ska genomföra installationen eller nej om du inte tycker det. Vi kommer att sammanställa alla svar löpande och eventuellt skicka ut påminnelser där det behövs.

Så fort vi vet hur ni svarat kan vi upprätta en tidplan för installationen. Då kan vi också berätta när vi kommer att börja installationen hos dig. Målet är att alla Förbos hyresgäster ska ha fiber innan slutet av 2020.

AktivBo hjälper oss med intygen
Precis som med vår kundundersökning är det företaget AktivBo som hjälper oss med att samla in intygen. Det är också till dem du kan ringa om du har frågor kring svarsinsamlingen. AktivBo når du på telefonnummer 08-23 39 85.

Uppgradering av befintlig fiber

För dig som bor på Säteriet I Mölnlycke eller Hulan i Lerum gör vi en liknande förfrågan. 

I din fastighet finns det idag fiber men vi vill byta ut utrustningen då det skulle betyda att du kan beställa ny och snabbare uppkoppling för hastigheter upp till 1 Gbit/s.

För att kunna göra det behöver vi ditt godkännande eftersom det innebär en höjning av hyran. Tillsammans med Hyresgästföreningen har vi kommit fram till att kostnaden blir 25 kr i månaden per lägenhet. 

Övriga lägenheter påverkas inte

Bor du i en lägenhet som redan har fiber? Då påverkas inte din hyra eftersom du redan har och betalar för den teknik vi vill installera i övriga områden. 

 

Frågor och svar

Längst ned till höger hittar du en knapp med "Frågor och svar". Om du klickar på den hittar du en mängd frågor och svar om fiberinstallationen.

Du kan även mejla eller ringa oss om du har frågor kring installationen:
E-post:
Telefon: 031-746 50 00

Mer att läsa under Fiber