!

Förbo sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Förbo:s tjänster godkänner du detta.Om cookies och personuppgifter

Jag förstår

Nya arbetsrutiner till följd av Coronaviruset

Vi befinner oss i en unik situation med coronavirusets utbredning. Just nu gör vi allt vi kan för att arbeta på ett säkert och tryggt sätt som minskar smittspridningen av coronaviruset bland hyresgäster och personal. Vi följer Folkhälsomyndighetens råd och har fått anpassa hur vi arbetar. Det innebär att en del ärenden kommer att ta längre tid att åtgärda. Men vi vill att du ska veta att vi gör allt vi kan för att du ska kunna få så bra service som möjligt under de omständigheterna som är. Du ska ha stort tack för ditt tålamod! Vi kommer att fortlöpande följa utvecklingen av coronaviruset och hålla dig uppdaterad om vad som gäller här på webbplatsen. 

Vi åtgärdar enbart akuta ärenden inne i lägenheterna

Vi kommer enbart att hantera akuta ärenden inne i lägenheterna tills vidare.   

Med akuta ärenden menar vi bland annat:

  • Elfel, till exempel att ett vägguttag lossnat eller om en huvudsäkring går sönder

  • Krossade glasrutor till lägenheter

  • Fönster och dörrar som inte går att stänga

  • Låsfel på ytterdörr 

  • Läckande kranar, ej små läckage   

  • Läckande rörledningar och element 

  • Helt stopp i avloppet

  • Toalettstol ur funktion

  • Fel på värme och ventilation (vi gör en bedömning från fall till fall) 

  • Fel på vitvaror så som kyl, frys, tvättmaskin och hela spisen(ugnen)

  • Reparation av samtliga icke fungerande vitvaror

Åtgärder i allmänna utrymmen samt utomhus kommer att fortgå som vanligt.

Öppet hus är inställt

Vi följer aktivt händelseutvecklingen av coronaviruset och har tagit beslutet att ställa in Öppet hus på torsdagar (även tisdagar på Förbokontoret i Härryda) tills vidare. Vi gör det här som en förebyggande åtgärd för att undvika allmän smittspridning. Det innebär att vi nu endast tar emot bokade besök på våra kontor och vi följer Folkhälsomyndighetens allmänna rekommendationer. Vi ber därför dig som har luftvägsbesvär, feber eller hosta att inte besöka våra Förbokontor. Detta oavsett om du har varit i ett smittdrabbat område eller inte. Du är istället välkommen att göra din serviceanmälan digitalt på Mina Sidor eller ta kontakt med oss via vår kundtjänst på telefon 031-746 50 00. 

Anmäl enbart akuta ärenden

Vi uppskattar om du enbart gör en serviceanmälan för akuta ärenden inne i din lägenhet. Är ditt ärende inte akut ber vi dig vänta med att anmäla detta tills att nya anvisningar kommer från oss. 

Vi ringer dig innan hembesök

Har du ett akut ärende och vi behöver göra ett hembesök hos dig kommer vi att ringa dig innan och ställa några frågor för att avgöra om vi kan genomföra besöket eller ej. 

Vi kommer att fråga dig följande:

  • Känner du eller någon annan som bor i lägenheten sig sjuk?

  • Har du symptom på luftvägsinfektion (såsom hosta, feber, snuva, halsont)? 

Ska du ha visning på din lägenhet inför flytt eller gå på visning?

Vi har valt att ställa in alla lägenhetsvisningar. Det innebär att inga fysiska lägenhetsvisningar kommer att hållas däremot kommer vi att göra digitala visningar av lägenheter i form av bilder. Du som är berörd av detta kommer att få mer information skickad till dig. 

Följ myndigheterna för mer information om coronaviruset

Folkhälsomyndighetens webbplats och på 1177.se kan du följa utvecklingen av coronaviruset.

Webbplatser med aktuell information om coronaviruset, Covid-19

Krisinformation.se

Folkhälsomyndigheten

Information på andra språk

Lättläst information