!

Vi har gjort några större förändringar i vår app, och för att den ska fungera behöver du uppdatera den. För iPhone har dock den uppdaterade versionen inte publicerats i App-store ännu, så därför fungerar inte appen i nuläget för iPhone-användare.

!

Förbo sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Förbo:s tjänster godkänner du detta.Om cookies och personuppgifter

Jag förstår

till hyresgästens tjänst

En större renovering kan kännas obekväm eller störande, även om man vet att den är nödvändig och att det blir fint i slutändan. Därför har vi på Förbo ombyggnadsvärdar som hjälper till och underlättar för hyresgästerna på bästa sätt. Här får du träffa ombyggnadsvärden Lena en dag på jobbet.

Lena har arbetat som ombyggnadsvärd sedan hösten 2017. Innan dess var hon förbovärd i Landvetter.
– Mitt jobb är att ha en dialog med hyresgästerna, lyssna på deras önskemål, informera om vad som är på gång och göra renoveringen eller ombyggnaden så smidig som möjligt. Man kan säga att jag fungerar som länken mellan hyresgästerna, entreprenörerna, projektledarna och förbovärdarna vid en renovering eller ombyggnation, förklarar Lena och fortsätter:
– Hyresgästerna ska känna sig delaktiga i renoveringen och det kan finnas vissa behov som vi behöver ta hänsyn till.

När vi träffar Lena är hon mitt i en stor renovering av Förbos hus på Stommen i Landvetter. Området Stommen är en samfällighet med friköpta radhus och hyreslägenheter. Förbos hyreslägenheter består av loftgångshus och är byggda i slutet på 60-talet.
Här renoverar vi bland annat fasader, loftgångar, balkongräcken samt byter ut fönster och dörrar. Bottenvåningarna får också en förträdgård på framsidan.
– Istället för trä får fasaderna ett skivmaterial i en champagnefärg och trapphusen blir antingen blå, gröna eller rostbruna. Det blir mer enhetligt och jättefint och fräscht, berättar Lena.

Före renoveringen har Lena träffat entreprenören för att informera om vad som gäller på Förbo och vad de behöver tänka på.
– Det kan vara att de ska knacka på innan de går in till hyresgästerna eller ha skyddsskor på sig till exempel. Här i Stommen har renoveringen flutit på jättebra och hyresgästerna är nöjda med entreprenören. Mycket handlar om att bygga goda relationer. På frågan om vad Lena tycker är roligast med sitt jobb kommer svaret blixtsnabbt.
– Mötet med människor inspirerar mig. Jag vill känna att jag kan hjälpa till att göra skillnad där och då!