Välkommen som samarbetspartner till oss på Förbo!
När du och din personal arbetar i våra fastigheter ser både vi och våra hyresgäster dig som en fullvärdig representant för Förbo. Förbos entreprenörshandbok innehåller riktlinjer som är tänkta att fungera som stöd för dig och dina kollegor. För att vi ska vara överens om vad som gäller behöver samtliga på företaget, som ska utföra arbeten hos Förbos hyresgäster, ta del av den här informationen.
Här hittar du en utskriftsvänlig version av handboken (skrivs ut längs långsidan).
Förbos värdegrund
Du som entreprenör känner till att ett av Förbos huvudmål är nöjda kunder och bidrar till att nå målet.
Därför förutsätter vi att du arbetar på ett respektfullt sätt mot våra hyresgäster genom att:
Du som entreprenör känner till vårt kundlöfte; Hyresgästen ska få återkoppling inom två arbetsdagar från det att du/ditt företag har mottagit arbetsordern. Den första återkopplingen innebär att du ska ringa och boka tid med hyresgästen.
Du känner till Förbos värderingar och har vid introduktionsmötet tagit del av dessa.
Du uppträder serviceinriktat och professionellt. Tänk även på att förbipasserande ska bemötas på ett trevligt sätt.
Du håller alltid dina överenskommelser med Förbo och hyresgäster.
Entreprenörer har, precis som våra anställda, tystnadsplikt och sekretess kring det som hörs, ses och läses om våra hyresgäster och Förbo som organisation.
Förhållningsregler
Alla dina uppdrag sker i hyresgästers
hem eller närmiljö.
Därför
vill Förbo att alla entreprenörer:
Bär företagskläder och legitimerar sig
med ID06. Låt det framgå att du är där på Förbos uppdrag genom att lägga en
lapp i bilrutan med texten ”Jag arbetar för Förbo” samt bära Förbos nyckelband
och/eller Förbokeps.
Endast utför arbeten med behörig och
yrkeskunnig personal så att fullständiga garantier erhålls.
Följer de säkerhetsföreskrifter som
finns för det aktuella jobbet.
Arbetar så att störningar minimeras
för hyresgäster och kringboende.
Diskuterar inte följdåtgärder eller
andra åtgärder utan hänvisar alltid till Förbovärd.
Håll
Förbo och hyresgästerna informerade
Du som entreprenör ansvarar för att all
information om ditt arbete når Förbo och hyresgäster. Exempelvis information om
när du planerar att utföra ditt arbete och eventuella avbrott.
Vett
och etikett
Du
kommer alltid i utlovad tid för bokat ärende.
Ring
alltid på dörren oavsett om hyresgästen är hemma eller inte. Använd nyckel
endast vid godkännande från hyresgäst.
Undvik
att prata i telefon framför hyresgästen.
Lås
alltid dörren, även när du befinner dig i lägenheten/lokalen. Då minskar risken
att obehöriga kommer in. Lämna aldrig dörren olåst när du går, även om den var
öppen när du kom.
Om du kör inne i ett bostadsområde/gård
är det krypfart, max 10 km/h, som gäller.
Visa omtanke för hyresgästens bostad:
Du använder aldrig hyresgästernas egendom, exempelvis toalett, bord eller
soptunna.
Du röker inte i anslutning till våra fastigheter.
Du skyddar alltid golvet från smutsiga skor eller damm och tar med dig
materialrester och skräp dagligen.
Du städar av din arbetsyta innan du lämnar hyresgästens hem. Lämna lägenheten i
samma skick som den var i när du kom.
Om något i lägenheten skadas under arbetet, exempelvis tapet eller någon av
hyresgästens tillhörigheter, måste du meddela både hyresgästen och din
kontaktperson hos Förbo. Dokumentera med foto.
Arbetstider
Arbeten i lägenheter får normalt endast ske mellan 07.00 och 16.00. Akuta ärenden kan utföras dygnet runt.
Bullrande arbeten, t.ex. borrning i betong, ska undvikas förekl 08.00 och vid dessa fall ska närmast berörda aviseras i förväg.
Nycklar
Stäm av med respektive Förbokontor om det krävs nycklar för att få åtkomst till arbetsområdet. Utkvitterade nycklar ska lämnas tillbaka samma dag.
Nycklar hämtas på Förbos områdeskontor mellan kl 07.30-09.00. Övrig tid bokas.
Förbos nycklar får inte överlåtas eller lånas ut.
Du som entreprenör ansvarar för nycklar som du och din underentreprenör kvitterat ut. Vid förlorade nycklar står ditt företag för eventuella kostnader.
Parkering
Parkeringstillstånd
Förbos avtalsentreprenörer loggas digitalt och får genom det tillstånd att stå på våra parkeringar. Övriga entreprenörer kommer överens med det lokala Förbokontoret.
Parkering sker i första hand på p-platser avsedda för servicebilar eller besöksparkeringar. Kom ihåg att lägga infolappen ”Jag arbetar för Förbo” i framrutan. Parkera inte på gräsytor.
Av- och pålastning
Blockera inte entréer och utfarter och se till att utryckningsvägar hålls fria.
Information och återkoppling
Information
är viktig före, under och efter du har utfört ditt arbete. Förbo är övertygade
om att kundnöjdheten och effektiviteten under arbetsprocessen ökar genom en bra
dialog. Kanalerna vi kommunicerar via beror främst på vilken typ av arbete du
ska utföra.
När du
börjar planera ditt arbete bör du även planera hur och vad du behöver
kommunicera och till vem.
Serviceorder
I Fastighet Mobil kan du hitta kontaktuppgifter till hyresgäster och kommunicera kring ärenden, både med hyresgäster
och med Förbo.
Kontakta hyresgästen inom två dagar och bekräfta att ärendet är mottaget.
Meddela hyresgästen inom en vecka efter mottagen serviceorder:
när arbetena ska påbörjas
när arbetena beräknas vara avslutade
vilken typ av arbete som ska utföras
vem hyresgästen ska kontakta vid synpunkter och frågor
När du lämnar lägenheten för dagen ska
du meddela hyresgästen att du är klar med ditt arbete eller om du återkommer
och i så fall när. Är hyresgästen inte hemma, lämna ett skriftligt meddelande
med kontaktuppgifter. Använd gärna Förbos förtryckta infokort.
När arbetet
är avslutat markerar du i Fastighet Mobil att ärendet är utfört.
Vid större service- och
installationsarbeten ska du som entreprenör skriftligt avisera hyresgäster
minst sju arbetsdagar, inklusive aviseringsdagen, innan arbetena påbörjas. Om
du efter två aviseringar vid olika tillfällen inte får kontakt med hyresgästen
kontaktar du Förbovärden för hjälp.
Kontakta Förbo och hyresgäst i god tid
när:
Du ska utföra ett arbete som påverkar
många. Rådgör med Förbo om hur meddelandet ska utformas och distribueras.
När störande arbetsmoment ska utföras
som påverkar de kringboende och/eller om el eller vatten ska vara avstängd
under vissa tider.
Om några omständigheter gör så att
arbetet blir mer omfattande än förväntat, exempelvis skador eller att det blir
dyrare med reparation än nyköp.
Om du vill byta en beställd åtgärd eller
material mot likvärdigt. Invänta därefter ett godkännande.