!

Just nu har en del besökare på webbplatsen problem med att logga in på Mina sidor eller att se lediga lägenheter. Vi jobbar på att åtgärda problemet.

!

Förbo sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Förbo:s tjänster godkänner du detta.Om cookies och personuppgifter

Jag förstår

Så tar vi hand om snön 

När snön börjar falla är det viktigt att snöröjningen fungerar bra. För att hålla snön borta från gator och gångvägar i våra bostadsområden har Förbo avtal med entreprenörer. 

Avtalet med entreprenörerna innebär att de har koll på väderleken och gör professionella bedömningar om var och när det behövs skottas och halkbekämpas. När det har kommit mer än fyra centimeter snö är det dags att sätta igång med skottningen. 

För att störa så lite som möjligt skottas det endast på natten om behovet är mycket stort. Därför är det bra att vara extra försiktig så att man inte halkar när man går ut tidigt på morgonen om det snöat mycket under kvällen och natten innan.

Det är också viktigt att ha koll på sin egen entré. Du som hyresgäst som har ett uteplatsavtal ansvarar nämligen själv för att skotta kring din entré och uteplats. Alla hyresgäster ska även skotta på sin parkeringsplats.

Då väderleken i vår del av Sverige är mycket varierad vintertid, från regn och höstkänsla till riktigt kalla och snöfyllda vinterdagar, så blir arbetet med snöröjning extra utmanande. Det gäller att ha både personal och maskiner redo – dygnet runt! Tyvärr finns det en begränsad tillgång till snöröjningsmaskiner och personal som kan hantera dessa. Det innebär att våra entreprenörer kan behöva arbeta dygnet runt för att röja undan snön i vår områden.

Ibland funkar det inte riktigt som vi önskar
Eftersom vi följer lagen om offentlig upphandling så måste vi med jämna intervaller handla upp de entreprenörer som sköter snöröjningen för oss. När man gör ett arbete sällan – eller kanske för första gången – kan det vara svårt att hitta det optimala arbetssättet och vad som funkar bäst för alla unika områden.

När vi märker att arbetet inte fungerar som vi önskar har vi regelbundna uppföljningsmöten med entreprenörerna. Vi är även ute i våra områden för att dokumentera och följa upp resultatet. Det är en utmaning, både för oss och de som sköter snöröjningen, att hitta ett bra arbetssätt som ger bästa möjliga komfort för våra hyresgäster.