Förbo sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Förbo:s tjänster godkänner du detta.Om cookies och personuppgifter

Jag förstår
Gå direkt till innehåll

ditt ansvar som hyresgäst

När man bor i en hyresrätt så innebär det att hyresvärden ansvarar för det mesta sett till fastigheten. Inne i din egen lägenhet, på din uteplats och på din parkering är det dock en rad saker som du själv behöver ansvara för. Här är det viktigaste att tänka på. 

Hemförsäkring

Som hyresgäst måste du alltid ha tecknat en hemförsäkring. En hemförsäkring skyddar dig ekonomiskt om något skulle hända med din bostad eller dina saker. Om du till exempel skulle få en vattenskada kan du via hemförsäkringen få möjlighet till ersättning för saker som blivit förstörda. Hemförsäkringen kan också vara en trygghet om du själv skulle orsaka en allvarlig skada. I de flesta hemförsäkringar ingår även stöldskydd och rättsskydd. 

Skadedjur

Om du får skadedjur som vägglöss, myror eller kackerlackor är det viktigt att du själv kontaktar Anticimex på telefonnummer 0752-45 10 00 så fort som möjligt så att spridningen kan stoppas. Boende i Hindås, Hällingsjö och Rävlanda ringer 033-22 25 80. 

Eget underhållsansvar

Eget underhållsansvar innebär att du har ansvaret för delar av underhållet i din lägenhet och själv ser till att lägenheten hålls i gott skick. Läs mer om eget underhållsansvar här.

Brandvarnare

I din lägenhet ingår brandvarnare. Det är dock ditt ansvar som hyresgäst att se till att testa så att dina brandvarnare fungerar. Testa dem gärna en gång i kvartalet. Är batterierna slut kan du få nya från ditt Förbokontor.

Rengöra köksfläktsfilter

Filtret i köksfläkten behöver rengöras regelbundet för att du ska ha en bra ventilation i köket. Det är bra om du diskar fläktens filter, för hand eller i diskmaskin, gärna en gång i månaden. Här kan du se en film på hur du rengör filtret.

Vid stopp i avloppet

Du ansvarar själv för att hålla efter och städa vattenlås och golvbrunn för att förebygga stopp. Rengöra vattenlåset i tvättstället behöver du göra regelbundet. Skulle du råka spola ner något i tvättstället så kan du även testa att öppna vattenlåset för att se om saken fastnat där. Om vattnet börjar rinna ner dåligt när duschar eller badar är det ett tecken på att du behöver rensa golvbrunnen. Här hittar du filmer på hur du rensar vattenlås och golvbrunn. 

Om du får stopp i avloppet kan du först försöka ta bort det som sitter i vägen. Går det inte kan du kontakta Förbo och göra en serviceanmälan.

Frosta av frysen

Om frysen börjar bli full av is behöver du frosta av den själv. När frysen är fylld med is drar den mer energi och håller inte heller maten lika kall. Använd inga skarpa instrument, exempelvis bestick, för att ta bort frosten och använd inte elektrisk värme så som en hårfön för att snabba på smältningen, då skadar du kylen. Var noga med att vatten inte rinner ut direkt på golvet.

Byte av lampor

Belysning inne i lägenheten är något du som hyresgäst själv behöver byta om den går sönder.

Problem med tv och internet

Har du tilläggstjänster för tv-bredband, till exempel Viasat eller Comhem, som du betalar extra för så är det din tjänsteleverantör du kontaktar för felsökning. Du som har analog tv kan läsa mer här om var du ska felsöka problem.

Skötsel av vitvaror

Du ansvarar själv för att dina vitvaror sköts väl och rengörs regelbundet. Skulle din ugn eller annan vitvara sluta fungera så gör du en serviceanmälan till oss. (Tvättmaskin och torktumlare inom Personliga hem som du haft längre än sex år har du inte längre service på.)

Skotta uteplats, egen ingång och parkering

På följande ytor är det ditt eget ansvar att snöröja:

  • Din uteplats

  • Vid din egen ingång

  • På egen parkering

  • Framför egen garagedörr

Rengöra och olja altan

Har du en altan är det ditt eget ansvar att sköta den. Rengör och olja om plankorna vid behov, rekommendationen är att rengöra och olja årligen för att hålla altanen i bra skick. Olja får du från Förbo.