!

Förbo sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Förbo:s tjänster godkänner du detta.Om cookies och personuppgifter

Jag förstår

avtal om boinflytande ska bidra till fler nöjda kunder

 "Vårt övergripande mål med boinflytandearbetet är att uppnå fler stolta och nöjda hyresgäster genom ökad trygghet, reellt hyresgästinflytande och en ökad gemenskap i bostadsområdet. Hos Förbo skall man trivas, oavsett var man befinner sig i livet."

Så står det i det avtal om boinflytande som Förbo tecknat med Hyresgästföreningen. Avtalet innebär att vi som hyresvärd och våra hyresgäster tillsammans arbetar för att skapa bostadsområden som erbjuder ökad trygghet och trivsel. Det är mycket i det som påminner om hur vi samarbetat under tidigare avtal men också en del nytt.

- Det här innebär en nystart, en nytändning på det vi kallar boinflytande, säger Peter Granstedt, vd för Förbo, Bra kan alltid bli bättre och nu vill vi nå nya nivåer och komma närmare det övergripande målet att få mer nöjda kunder.

Vad som ska hända i respektive område är inte bestämt på förhand utan det avgörs av hyresgästernas egna önskemål. Deras behov och önskemål fångas upp genom bland annat boendeenkäter, samtal på gårdar och i trapphus, större bomöten och lokala samrådsgrupper.

I något område kan det till exempel handla om att lekplatsen byggs om, i ett annat om förbättrad sopsortering, längre tvättider eller gemensamma odlingslotter och grillplatser.

- Hela tanken är att det här avtalet ska göra stor skillnad för den enskilde hyresgästen hos Förbo, säger Jesper Bryngelsson, biträdande chef för lokalt utvecklingsarbete hos Hyresgästföreningen. Hyresgästerna ska känna att de kan påverka sitt boende och bli lyssnade på.

I samband med att avtalet tecknades intervjuades Förbos VD Peter Granstedt.

Ur Förbobladet nr3 / 2017:

Många har åsikter om vad som borde göras eller inte göras i deras bostadsområden.

Vi på Förbo vill att våra hyresgäster ska trivas. Därför arbetar vi tillsammans med lokala hyresgästföreningar och är lyhörda för vad som kommer fram, inte minst i de kundundersökningar som våra hyresgäster svarar på.  Förbobladet träffade Olof och Inge tillsammans med Förbos VD Peter Granstedt för ett samtal om hyresgästföreningar.

Inge har varit engagerad sedan mitten av 1980-talet med ett kort uppehåll på något år. Just nu är hon med i Tåbro i Lindome. Olof har varit engagerad i cirka 15 år och är med i Vallen i Mölnlycke.

– Att jobba ihop i en grupp är trevligt, samtidigt som det arbete vi gör är viktigt. Vi gör nytta för de boende! Jag skulle dock gärna vilja se fler yngre i våra föreningar, säger Olof.

Saker som hyresgästerna kan vara med och påverka varierar.

– Vi kan påverka utomhusmiljön, trivseln och tryggheten i områdena bland annat. Till exempel genom att tala om var träd och buskar behöver beskäras, säger Inge.

De lokala hyresgästföreningarna är också viktiga samarbetspartners för Förbo.

– Får vi en bred uppslutning har vi större möjlighet att förändra, säger Peter Granstedt, VD på Förbo, och fortsätter:

– En aktuell fråga som engagerar många kan fungera som ett startskott för en ny förening. För oss är det viktigt att hyresgästföreningarna finns. Det är tillsammans som vi kan göra skillnad och då måste vi ha någon att göra det tillsammans med!

Vi träffade Förbos VD Peter Granstedt och hyresgästerna Olof och Inge för ett samtal om hur du som
hyresgäst kan påverka.

 

 

 

 

Råd om du vill engagera dig:

• Håll utkik i brevlådan eller på anslagstavlor for information om när nästa boendemöte och medlemsmöte hålls.

• Delta på ett möte först för att se hur det är.

• Ta inte på dig for mycket från start, utan börja forsiktigt.

• Gör det inte större än vad det är – hur mycket du vill engagera dig kan du till stor del avgöra själv.

• Att kunna vara med och påverka är både roligt och spännande.