!

I lördagsnatt utbröt en brand i en av våra fastigheter i Lindome, Tåbrovägen 1-19. Släckningsarbetet pågick under natten till lördagen samt under hela lördagen innan den var helt släckt. Nu ska polisen påbörja en teknisk utredning om branden. Du kan läsa mer om vad som har hänt och vad som gäller här. Branden på Tåbrovägen

Förbo sparar viss data för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda Förbo:s tjänster godkänner du detta.Om cookies och personuppgifter

Jag förstår
Gå direkt till innehåll

frågor och svar om att hyra lokal hos förbo

Hur hittar jag en ledig lokal och hur söker jag den?

När det finns en ledig lokal att söka presenteras den under Lediga lokaler. Du gör en intresseanmälan genom att .

Kan jag säga upp hyresavtalet när som helst?

Nej, avtalet mellan dig som hyresgäst och Förbo gäller avtalstiden ut. Däremot kan parterna komma överens om att avtalet ska upphöra i förtid. Uppsägningstiden är normalt 9 månader men kan variera från avtal till avtal. I ditt avtal framgår vad som gäller för just dig. 

Hur säger jag upp min lokal och hur lång uppsägningstid har jag?

I ditt hyresavtal ser du hur länge avtalet löper och hur många månader innan det behöver sägas upp för att det inte ska förlängas. 

Hur mycket kan jag förändra i min lokal?

Alla lokaler ser olika ut och har olika förutsättningar för förändring. En dialog om möjligheterna för er lokal är nödvändig att ta med oss på Förbo innan ombyggnad påbörjas.

Hur gör jag en serviceanmälan?

Serviceanmälan gör du själv på Mina sidor där du loggar in med ditt personliga användarnamn och lösenord. Vill du ha guidning hur du gör på Mina sidor eller hjälp med att lägga in ditt ärende ring då vår kundtjänst på 031-746 50 00. De hjälper dig gärna!

Hur vet jag status på min serviceanmälan?

När du väl gjort en serviceanmälan kan du följa ditt ärende på Mina sidor. Där kan du till exempel se att vi tagit hand om ärendet och skickat vidare det till en av entreprenörer för vidare hjälp. Du kan även kontakta Förbos kundtjänst för hjälp, 031-746 50 00.

Vad gör jag vid ett akut ärende?

Vid akuta fel under arbetstid, ta kontakt med Förbo direkt på 031-746 50 00. Vid akuta fel på kvällar, fredagar efter kl 13.00 samt helger, ring vår larmtjänst på 031-703 13 34.

Här är exempel på vad Förbo anser som akuta ärenden och där vi vill att du kontaktar oss direkt:

  • Krossad glasruta med risk för inbrott eller personskada.

  • Vatten som strömmar från trasig ledning.

  • Fel på värme.

  • Stopp i avloppet som riskerar vattenskada.

  • Elfel, till exempel att ett vägguttag lossnat eller om en huvudsäkring går sönder så lokalen är strömlös. 

Vem ansvarar för lås på lokalen?

Det är ditt eget ansvar som lokalhyresgäster att förse lokalen med de lås och stöldskyddsanordningar som krävs för din företagarförsäkring.

Ingår inbrottsskydd och försäkring i min lokalhyra?

Nej, vi tillhandahåller själva lokalen. Du som hyresgäst ansvarar själv för inbrottsskydd, försäkring och lås. 

När kan jag få tillträde till min lokal?

När avtalet börjar gälla, annat tillträde är efter överenskommelse.

Hur sätts hyran av min lokal? När får jag min avi? Kan jag koppla autogiro/e-faktura?

Du kan välja mellan att få kvartalsavisering eller månadsavi. Hyran sätts i samband med att vi skriver avtal och den beror på vilka anpassningar vi gör för den verksamheten som ska bedrivas i lokalen. Autogiro är möjligt.

Hur fungerar det med underhåll och skötsel av lokalen?

Det beror på vad vi kommit överens om i avtalet.